19 دسامبر 2022- استئوآرتریت، یک بیماری مزمن شایع است که معمولاً باعث درد مفاصل می شود و می تواند به اندازه ای شدید باشد که بیمار نیاز به تعویض مفصل زانو و مفصل ران داشته باشد. تخمین زده می شود که در ایالات متحده، تعداد جراحی های تعویض کامل زانو (TKR)و تعویض کامل مفصل ران(THR) تا سال 2030 به 572000 مورد در سال برسد. در حال حاضر، هیچ دارویی برای پیشگیری یا معکوس کردن استئوآرتریت شناخته نشده است.

تیمی از محققان از چین، تایوان و استرالیا، به بررسی ارتباط استفاده از متفورمین با خطر کمتر TKRیاTHR ، پرداختند زیرا شواهد موجود در این زمینه تا به امروز پراکنده و غیرقطعی بوده اند. آنها داده‌های 69706 شرکت‌ کننده را که بین سال‌های 2000 تا 2012 در تایوان تشخیص دیابت نوع 2 دریافت کردند، تجزیه و تحلیل کرده و خطرTKR و/یاTHR را بین افرادی که متفورمین مصرف می‌کردند با افرادی که متفورمین مصرف نمی‌کردند، مقایسه نمودند. میانگین سنی افراد شرکت کننده 63 سال و نیمی از آنها زن بودند. حدود 90 درصد از کل تعویض مفصل مربوط به استئوآرتریت بود.

دکتر Changhai Ding، و همکارانش از مرکز تحقیقات بالینی بیمارستانZhujiang ، و دانشگاه پزشکی جنوبی در گوانگژوی چین، نوشتند: ما دریافتیم که استفاده از متفورمین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، با کاهش قابل توجه خطر جایگزینی مفصل همراه است، که نشان دهنده ی اثر درمانی بالقوه ی متفورمین در بیماران مبتلا به استئوآرتریت است.

نویسندگان گفتند: برای تعیین اثرات درمانی بالقوه ی متفورمین بر بیمارانی که هم اکنون به استئوآرتریت مبتلا هستند، به کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌ دار، نیاز است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-12-metformin-significantly-joint-people-diabetes.html